Veľmi špecifickou a dôležitou súčasťou Montessori pedagogiky je tzv. pripravené prostredie, čiže prostredie prispôsobené potrebám dieťaťa, podporujúce jeho samostatnosť. Prostredie, ktoré dáva dieťaťu podnety, z ktorých si ono samo vyberá. Miesto, v ktorom dieťa žije a v ktorom trávi čas je veľmi dôležité. Ako povedala Maria Montessori, dieťa má iný vzťah k svojmu prostrediu než dospelý. Dieťa si nie iba pamätá to čo vidí a počuje, ale to všetko, vrátane prostredia v ktorom žije, sa stáva jeho súčasťou.

Slovami Márie Montessori:

„Jedným zo základných predpokladov úspechu je, že tu musí byť vhodné prostredie pre rozvoj dieťaťa. Prekážky musia byť redukované na minimum a okolie musí poskytovať dostatok podnetov pre uplatnenie detskej tvorivej energie s odpovedajúcich činnostiach.“

V jednej z kníh Marie Montessori som čítala krásnu myšlienku. Dieťaťu treba pripraviť také prostredie, v ktorom bude chránené pred prekážkami, ktoré stretáva vo svete dospelých, mala by to byť jeho (ako Maria Montessori píše) „oáza na púšti, skrýša pred búrkou, ideálne miesto plné pokoja.“

 

Vcíťte sa do dieťaťa

Všetko záleží od veku vášho dieťatka, či detí a možností domácnosti. Skúste sa prejsť každou izbou a pozrite sa na ňu očami vášho dieťaťa. Čo vidí? Aké prekážky na ceste má? Je tam niečo nebezpečné? Môže si zobrať všetko čo potrebuje? Dočiahne na šaty, poháre, vodu, jedlo? Alebo  musí zakaždým niekoho prosiť o pomoc? Je prostredie, ktorým prechádza pekné? Nachádzajú sa v prostredí dieťaťa vhodné podnety?

 

Minimalizmus

Udržujte prostredie dieťaťa čisté a vzdušné. Nedávajte mu do izby veľa nábytku. Na poličke nechajte iba hračky, s ktorými sa zvykne hrávať, ostatné odložte. Hračky meňte podľa záujmu dieťaťa. U nás platila zásada, že s čím sa syn týždeň nehral, to som nahradila inou hračkou. Rovnako to platí aj pri knihách. Vonku mu nechajte iba pár z nich. Pre dieťa sú takto upratané hračky prehľadnejšie a ľahšie si vyberie.

Polička s hračkami

Zdroj fotografie stephanie Schneider cez www.flickr.com

 

V dosahu

Pripravené prostredie by malo dieťaťu umožňovať samoobslužnosť nakoľko je to len možné. Nízke poličky s hračkami, nižšie umiestnené vešiaky v skrini, džbán s vodou a pohárom na nízkom stolíku. V domoch pre deti, ktoré zakladala Mária Montessori bol všetok nábytok veľkostne prispôsobený dieťaťu. V domácnosti je vhodné používať stupienky, aby dieťa dočiahlo napríklad k umývadlu. Veľmi populárne sú aj učiace veže, ktoré umožňujú dieťaťu pomáhať pri varení. My sme používali obyčajnú stoličku prisunutú ku kuchynskej linke. Každopádne zvážte podľa seba a poznania dieťaťa ako sa dá upraviť vaša domácnosť tak, aby dieťa dočiahlo na všetko čo potrebuje a mohlo Vám pomáhať a zapájať sa do chodu domácnosti.

Estetickosť

Pripravené prostredie

Zdroj: Meg McElwee cez www.flickr.com

Nesmieme zabúdať na estetickú stránku priestoru. Obrazy umiestnené vo výške vašich očí, dieťa nevidí. Nakoľko je to možné snažte sa umiestniť obrázky aj do výšky očí dieťaťa a upraviť prostredie tak, aby bolo esteticky príjemné. Ak nechcete vŕtať steny, obrazy je možné umiestniť aj na poličkách. Umiestnite vo výške dieťaťa aj kvety – na zem alebo nízky stolík. Vyberte odolné a nejedovaté druhy 🙂 deti sa veľmi radi starajú o kvety, polievajú ich a umývajú im listy.

 

Veľkosť predmetov

Dieťaťu uľahčíte prácu a odstránite u neho pocit frustrácie z neúspechu, keď mu poskytnete veľkostne prispôsobené predmety. Malá metla a lopatka, malé hrable a motyka na prácu na záhrade, malý nožík a doska na krájanie. Dieťa vám veľmi rado bude pomáhať so všetkými prácami ak ho podporíte zabezpečením veľkostne primeraného náradia.

Malé náradie

Zdroj: pixabay.com

Dospelý

Podľa Márie Montessori je dôležitou súčasťou prostredia dieťaťa aj dospelý, ktorý by sa mal prispôsobiť dieťaťu a jeho potrebám.

„A pretože dospelí sú súčasťou sveta dieťaťa, mali by sa jeho potrebám prispôsobiť. Nemali by byť na prekážku samostatnej činnosti dieťaťa a nemali by za neho robiť činnosti, ktoré potrebuje vykonávať samo v záujme svojho rozvoja.“ Mária Montessori

 

Pripravené prostredie sa mení vekom

Dieťa má v každom veku iné, špecifické, potreby.

Novorodenec potrebuje najmä rodičov a ich blízkosť. Určite nepotrebuje samostatnú izbu alebo špeciálny nábytok. Pre dieťatko je vhodné pripraviť miesto kde sa bude môcť slobodne pohybovať – prvé mesiace keď dieťatko nie je ešte moc pohyblivé mu stačí aj pohyb pri vás napríklad na posteli, ale keď sa začne cvičiť v pretáčaní dobre vám poslúži nízky matrac položený na zemi. U nás bol položený v obývačke tak, aby som na syna videla aj z kuchyne. K matracu sa často zvykne umiestňovať zrkadlo, aby sa dieťatko mohlo pozorovať. A na stimuláciu dieťatka môžete použiť závesné mobily ako aj čiernobiele obrázky.

 

Pripravene prostredie pre batola

Zdroj: Annabelle and Cameron cez www.flickr.com


Matrac so zrkadlom

Zdroj: My Child’s Diary cez www.flickr.com

Čierno biele obrázky stačí vytlačiť na papier a umiestniť vo výške očí dieťaťa, napríklad pri prebaľovacom pulte, alebo pri mieste kde sa dieťatko zvykne hrať.

Pripravené prostredie pre dieťa, ktoré sa už plazí môže zahŕňať aj nízku poličku s vhodnými hračkami. Aj tu platí pravidlo menej je viac. Dieťatku v tomto veku postačuje štyri až päť hračiek. V miestnosti môžu byť zavesené aj obrazy, ktoré ju zútulnia. Obrazy vešajte vo výške očí dieťaťa.

Ako dieťa rastie zväčšuje sa okruh jeho dosahu, preto je postupne potrebné upraviť viaceré izby v domácnosti. Pre väčšie dieťa je vhodné zabezpečiť nábytok zodpovedajúci jeho veľkosti najmä stoličku a stolík, pri ktorých by mohlo pracovať. Pracovná podložka/koberček používaná v Montessori škôlkach a školách slúži na ohraničenie pracovného priestoru.

Typy na prispôsobenie prostredia doma

Detská izba – Na ceste k samostatnosti pomôže aj usporiadanie skrine tak, aby si dieťa mohlo samo zobrať šaty. Vhodné je teda dať šaty dieťaťa na spodné poličky. Ak to nie je možné, alebo máte vešiakovú skriňu, zvážte umiestnenie šiat dieťaťa napríklad v zásuvke pod posteľou, alebo v nočnom stolíku.

Toaletný kútik – umiestnený v detskej izbe, obývačke alebo na toalete. Toaletný kútik by mal predstavovať stále miesto umiestnenia nočníka.

Kútik na čítanie – ak vám to priestorové možnosti dovoľujú, môžete dieťaťu spraviť kútik na čítanie. Mal by sa nachádzať v tichej časti bytu, ideálne v detskej izbe. Predstavuje ho kresielko alebo sedací vak na pohodlné sedenie a polička s pár knihami.

Predsieň – Nízko umiestnené vešiačiky na odloženie kabáta, vetrovky. Polička alebo šuplík na odloženie čiapky a šálu. Stolička alebo šamlík na uľahčenie obúvania. Zrkadlo vo výške očí dieťaťa.

Kúpeľňa – stupienok k umývadlu. Nižšie umiestnené zrkadlo a hygienické potreby v dosahu.