Trojstupňová metóda sa používa k učeniu názvov, prípadne množstiev, potom, čo sa dieťa zoznámilo s daným materiálom. Metóda je rozdelená do troch krokov tak, aby si dieťa názvy ľahšie a trvalejšie zapamätalo. Pri jednej prezentácii materiálu môžeme využiť iba jeden stupeň, ale aj všetky tri, ak vidíme, že dieťa pojmy ovláda bez chyby.
Prvý stupeň
Pomenovanie učiteľom – označenie predmetov, javov
Pracujeme s vetou: “Toto je…”
Vyberieme na podložku alebo stôl dva alebo tri kontrastné predmety. Pozorne si ich prezrieme a necháme aj dieťa, aby sa s nimi zoznámilo. Zdvihneme prvý objekt do ruky (alebo na neho ukážeme) a pri pohľade na dieťa zreteľne vyslovíme pomenovanie objektu. Objekt aj pojem musia na dieťa pôsobiť súčasne.
Napr.: „Toto je červená.“
„Toto je dlhá tyč.“
„Toto je Európa.“
Pomenujeme aj zvyšné objekty. V závislosti od náročnosti pojmov, môžeme párkrát zopakovať.
Druhý stupeň
Znovu poznanie a asociácia
Precvičenie pomenovaní, názvov s dieťaťom; dieťa dáva k pojmu predmet, obrázok, slovo, číslice apod.; učiteľ uplatňuje rôznorodosť nápadov k precvičeniu. Prepojovanie slov a pojmov sa prehlbuje tým, že dieťa s predmetom manipuluje.
Pracujem s vetou: “Dones mi, ukáž mi…”
Vyzvite dieťa, aby vám ukázalo konkrétny objekt podľa názvu tak, že vyzvete dieťa, aby niečo s predmetom urobilo. Zopakujte viackrát s každým objektom, aby ste mali istotu, že dieťa má pomenovanie správne asociované s objektom.
Príklady:
„Prines červenú.“
„Ukáž mi dlhú tyč.“
„Polož Európu na stoličku.
Tretí stupeň
Aktívne ovládanie
Tento stupeň je vlastne kontrola, či dieťa všetko pochopilo a problému rozumie. Pojem prichádza od dieťaťa.
Pracujeme s vetou: “Čo je toto…? Aká je toto….?”
Keď má dieťa uložené názvy objektov v svojej dlhodobej pamäti, prejdeme k tretiemu kroku, k pomenovávaniu objektov dieťaťom.
Napr. Učiteľ sa opýta: „Aká farba je toto?“
Dieťa odpovie: “Červená.“