Kozmická výchova Umenie

Maľovanie

Maľovanie

Pre prvé maliarske pokusy (a mnoho následných) odporúčame akékoľvek vodou riediteľné a samozrejme aj umývateľné farby s hustejšou konzistenciou (aby nestekali a neplánovane sa nerozpíjali ani inak nepohybovali proti vôli malého tvorcu. Typovo tomu zodpovedajú prstové aj temperové farby.

Nepoužívajte akvarelové, akrylové alebo olejové farby !

Väčšina ľudí pozná temperové farby iba v klasickej podobe – ako tuby s 10 až 12 farbami. ich nevýhodou je, že tuby rýchlo vysychajú, farby je v tube málo a dôležité odtiene často rýchlo chýbajú a hlavne veľké sady farieb nenaučia deti miešať farby. Preto odporúčame tieto prenechať skúsenejším maliarom, prípadne tu a tam na osvieženie a rozmaznanie pri pravidelnejšej práci tých malých…

Pre prácu s akýmkoľvek začínajúcim maliarom (a je jedno, koľko mu je rokov), odporúčame skôr tempery vo veľkých baleniach a iba základné odtiene + bielu. Pravidlo, že „obmedzenia podporujú kreativitu“ tu platí tisícnásobne. Je to úplne najkratšia a praktická cesta k pochopeniu, ako si namiešať odtiene, keď človeku nič iné nezostane. Miešanie farieb v pohode zvládajú už deti od 2 do 3 rokov (samozrejme je to veľmi individuálne a závislé na predchádzajúcich skúsenostiach).

Pre úplne najmenších maliarov (okolo 18 mesiacov) odporúčame „prstové farby“. S nimi samozrejme nemusia pracovať iba prstami. Tie štandardne vyrábané bývajú ošetrené pridanou horkou chuťou na ochranu pred konzumáciou. Je fajn ak si dieťa zažije hneď na začiatku, že farby nie sú určené na jedenie. „Jedlé farby“ domácej výroby považujem skôr za milú nadstavbu a vtipné oživenie, až keď už dieťa vie, že farby sa nejedia. Prstové farby sa väčšinou dajú zohnať v bežných papiernictvách. Tégliky majú širšie, nízke, s viečkom takže sa deťom dobre naberajú.

Za super tip pre batoľatá a mladších pred školákov považujem lacné temperové farby v šikovných fľaškách, ktoré predáva IKEA. Pigment nie je síce tak kvalitný (vidieť to trochu pri miešaní farieb), ale sú tak balené, že sa s nimi výborne pracuje po praktickej stránke (spôsob dávkovania na palety, mäkkosť a využiteľnosť fľašiek na doplnenie nových farieb alebo na ďalšiu prácu…)

Tam, kde sa s maľbou pracuje naozaj veľa, rada poradím aj súkromnejšiu vychytávku – tónovacie farby Remacol.

Farby sú pôvodne určené pre maliarov izieb (a vďaka tomu ich nájdete skôr v obchodoch typu hobby.market alebo Farby-laky), ale kvalitou pigmentu sú úplne porovnateľné s temperovými! (Vyskúšané pri miešaní odtieňov.) Sú samozrejme zdravotne neškodné, s potrebnými atestami a používame ich aj v škole.

Obrovskou výhodou je pomer množstvo a kvalita verzus cena (štvrť litra hutnej pastovitej farby za menej ako 1€)! Oproti štandardným temperám majú iba nepatrne slabšie spojivo, ale to si možno podľa potreby upraviť pridaním trochy disperzného lepidla (typu Herkules). Ale väčšinou to nie je potrebné. Z didaktických dôvodov odporúčam zakúpiť iba 3 základné farby a bielu.

Pre najmenších je tu a tam príma spestrenie, keď sa pri maľbe použijú okrem štetcov a prstov taktiež rôzne fľaštičky (napr. od kozmetiky – obaly od guľôčkových dezodorantov, kvapkadlá, atď. ..). Rodičia im do nich samozrejme musia najprv pripraviť farby v ideálnej konzistencii na maľovanie…

V Montessori nič nového, ale pre úplnosť – u malých detí môžu kvapkadlá nádherne poslúžiť taktiež k úsporným, presným a relatívne čistým pokusom a nácviku miešania farieb súbežne s precvičovaním jemnej motoriky…

Predškoláci (4-6let, ale možno aj mladší), radostne ocenia taktiež veľkorysejšiu možnosť miešaných experimentov kombinovaných s prelievaním zriedených farieb vo väčších množstvách (využijú sa na to akékoľvek veľké bezfarebné priesvitné plastové fľašky, kanistre, tégliky, obaly od pracích gélov, lieviky, naberačky, …).

Keď sa budete púšťať do záťažovejšieho farebného tvorenia s úplne najmenšími deťmi, stojí za to si to zjednodušiť dopravu pripraveným prostredím a taktiež zvážením, či necháte dieťaťu voľnosť pohybu, prípadne tvorbu obmedzíte na miesto odkiaľ sa nedá odbehnúť (napr. detská stolička).

Praktické je pripraviť si:

Krytie stola, prípadne aj exponovaných častí stoličky igelitom alebo potravinárskou fóliou.

Možnosť preniesť potomka na záver rovno do vane alebo sprchy. V teplejšom počasí môžete deti nechať maľovať iba v plienke (prípadne nahé). Vhodné je dopredu nakrémovať ruky – farba ide následne ľahšie umyť.

Bez konfliktná umývateľná podlaha pod pracovným miestom (občas niečo vystrekne, odkvapne, …)

Miesto kam môžete odkladať väčšie množstvo mokrých výkresov (aby vás to nezaskočilo 🙂

 

Autor: Marta Mastráková (fb skupina: MONTESSORI nápady, rady a zkušenosti)

You have to be logged in to favorite, click tu to login
Zdieľajte
Ak zistíte, že informácie v zázamoch sú chýbajúce alebo nepresné, prosíme Vás, dajte nám vedieť
Also show
Aritmetické operácie
Batoľa 0 až 3
Botanika
Chuť
Čierno-biele obrázky
Čítanie
Čuch
Desiatková sústava
Dotykové mobily
Hmat
Hmotnosť
Jazyk
Kozmická výchova
Lineárne počítanie
Matematika
Meranie
Osobná starostlivosť
Peniaze
Písanie
Počítanie do desať
Pohybové cvičenia
Praktický život
Prechod k abstrakcii
Priestor
Príprava jedla
Prípravné cvičenia
Prírodné vedy
Šitie
Slušnosť a spôsoby
Starostlivosť o prostredie
Teplota
Tvorba jazyka
Umenie
Veľké príbehy
Vizuálne mobily
Vizuálne mobily, Dotykové mobily
Zlomky
Zmyslová výchova
Zrak
Zvuk
Zistite smer

Kontaktné údaje

Anglický názov: Painting Veková skupina: Materská škola, Základná škola I, Základná škola II Vek : od 2 Materiál: prstové alebo temperové farby, papier, krytie pracovného priestoru, zástera pre dieťa
Claim your business listing on MontessoriSprievodca.sk. Toto je môje zariadenie.